Ski-o NM-sprint og sprintstafett: «Været skaper utfordringer, men vi skal fint klare å gjennomføre!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 17. Feb 2023

Lardal o-lag jobber intenst for å legge til rette for gode NM-dager på Svarstad.

- Vi jobber med løypene til helgens NM-sprint og NM-sprintstafett i ski-o, sier løpsleder i Lardal o-lag,
Inger Solum Styrvold.

- Nå sparvi  på med snø, fortsetter løpslederen.

Det er været den siste uken som har gitt arrangørene en del å jobbe med for å legge forholdene til rette for NM-deltakerne:

- Det er ikke mangel på snø, men mildvær på dagtid og kalde temperaturer på natten har gjort at det er hardt. Derfor må vi tette «humper og dumper» ved å spa på med snø.

- Værmeldingen for helgen forteller også at det bli utfordrende, med noe vind. Men uansett skal vi fint klare å gjennomføre.

Skiorientering er krevende nok å arrangere i seg selv, og en misunner ikke Lardal o-lag ekstraarbeidet mildvær og vind skaper når klubben endelig igjen tar på seg å arrangere ski-o konkurranser på øverste nasjonalt nivå.

Det er første gang siden de – sammen med Sandefjord OK – arrangerte NM i ski-o i 2003.

- Opprinnelig hadde vi en tanke om å arrangere allerede i fjor, men da var det langdistanse som var aktuelt og det er ikke så velegnet med den arenaen vi har. Det ville blitt for mye nedkjøring og «transport» mot slutten av løypene.

- For oss er det bedre med sprint og sprintstafett, slik som det blir i år. Det passer best med vårt løypenett.

- Vi skal heller ikke legge skjul på at en medvirkende årsak til at vi tar på oss et NM-arrangement i ski-o er at vi har de to søstrene Kristin og Marit Melby Jacobsen i klubben. De er veldig aktive, og da er det fint å bidra for ski-o idretten.

Terrengkjennskap gjør at de nevnte søstrene ikke kan delta i helgen, men likevel er det en mulighet for ski-o idretten til å vise seg frem for de lokale:

- I klubben og lokalmiljøet jobbes det bra både i orientering og langrenn, og det er et ønske om at flere kan få se skiorientering, og la seg inspirere til selv å prøve.

For dem som skal prøve seg i kamp om NM-medaljer til helgen handler det om tette konkurranser og full fart:

- Arenaen er veldig kompakt, oversiktlig og greit. Løypenettet under konkurransene blir 50 prosent smalspor og 50 prosent bredspor.

- Dessverre er det færre påmeldte enn det vi hadde håpet, og dermed slår vi sammen starten for damer og herrer på stafettene på søndag, slik at de starter samtidig. Det blir action.

- Og skulle været gjør at det blir tøft å arrangere i det planlagte området, har vi et reserveområde vi kan ta i bruk. For vi skal uansett få arrangert.