Klart for verdenscup i orientering i Østfold!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 6. Feb 2023

Over: Stein Blomseth (NOF), Sigmund Vister (World Cup Østfold), Claes-Tommy Herland (World Cup Østfold), Kasper Fosser (landslaget orientering), Anders Nordberg (landslagstrener), Henrik Eliasson (IOF), Oddmund Kroken (administrerende direktør Østfold Energi), Hege Håkonsen (direktør HR og samfunn Østfold Energi).

26.-30. april blir det sesongstart med direktesendte TV-sendinger i mange land når verdenseliten i orientering innledes med verdenscupåpning i Våler under Østfold O-Weekend. Østfold Energi går inn som hovedsponsor for arrangementet. Dette ble klart under en lansering fredag i Sarpsborg.

26. – 30. april er det duket for folkefest i skogene i Våler når verdens beste orienteringsløpere skal kjempe om pallplasser og verdenscuppoeng. Det er orienteringsklubbene i Moss og Indre Østfold som sammen med Norges Orienteringsforbund har plukket gokartbanen i Våler som arena for samtlige konkurranser.

Hit kommer deltakere fra 30 nasjoner, 400 frivillige og det er forventet 2000 deltakere i publikumsløpene Lørdagskjappen og Smaaleneneløpet under Østfold O-Weekend. Stevnesenter for arrangementet er lagt til Sarpsborg, det samme som under VM i 2019.

– Bare fire år etter VM i orientering i Østfold er vi tilbake med verdenscup. Vi gleder oss til å nok en gang vise hvorfor Østfold er så godt egnet for orientering. Det er en stor glede for oss å ha med Østfold Energi på laget, sier Morten Breimo i orienteringsklubben Moss og Sigmund Vister i Indre Østfold orienteringsklubb. Begge er med i styringsgruppa for arrangementet.

Lokal hovedsponsor

Med på laget er Østfold Energi som hovedsponsor. Kraftselskapet var også en av hovedsamarbeidspartnerne for VM i orientering i 2019.

– Vi er stolte av at idrettsarrangementer i verdensklasse søker seg til vår region, og ønsker å bidra til å gjøre dette mulig, sier Hege Håkonsen, direktør for HR og samfunn i Østfold Energi.

Fartsfenomenet Fosser

Orientering som idrettsgren er blitt populær TV-underholdning. Verdenscupen siste helga i april sendes direkte på NRK i tillegg til flere andre kanaler. Kasper Fosser fikk sitt store gjennombrudd med sølv – som junior - under VM i Østfold 2019. Fire år senere er han blant favorittene når verdenscupen innledes med Østfold O-Weekend.

- Det blir utrolig gøy å komme tilbake til Østfold for å løpe verdenscup. Jeg
kommer til å satse hardt på alle verdenscuprundene i 2023, sier Fosser.

Norges landslagstrener Anders Nordberg varsler at de sender full verdenscuptropp til løpene. Dette vil si 17 løpere hvorav åtte kvinner og åtte menn. I tillegg har Kasper Fosser friplass, som regjerende mester i verdenscupen sammenlagt.

Det er store forventinger knyttet til Norges tropp og først og fremst duellene mot svenskene som de siste årene har vært verdens beste orienteringsnasjon.

– Vi skal gi svenskene kamp til døra i Østfold, og målet er at vi skal være best på hjemmebane, sier Nordberg.