Norsk ski-o EM-gull på sprintstafett!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 5. Feb 2023

Baklid og Ulvensøen dominerte under siste øvelse i Latvia.

- Jeg prøvde å ta kommoden fra start, og sammen med korte gaflinger fikk jeg noen sekunder. Da kunne begge på laget gå med ro, sier Jørgen Baklid etter dagens sprintstafett inder EM i skiorientering i Madona i Latvia.

Baklid innledet for det norske laget og han lyktes med sin taktikk, for Anna Ulvensøen ble sendt ut i tet på andreetappe under stafetten hvor de to løperne på hvert lag er i aksjon 3 ganger hver.

Etter at Baklid tok kommandoen på den første etappen, så den norske duoen seg aldri tilbake.

De gjennomførte tilnærmet feilfritt fra spissen av feltet gjennom samtlige etapper:

- Det var deilig å vinne gull, sier Anna Ulvensøen – som fikk æren av å avslutte for dagens vinnerlag.

- Jørgen (Baklid) gikk såpass bra at jeg kunne senke skuldrene, og gå med ro hele veien.

Hvordan er det med nervøsiteten når en går i ledelse på en EM-stafett?

- Før en går ut, kjenner en på nervøsitet. Men ikke underveis, sier jenta som ved målgang skapte jubel og glede i den norske leiren.

Tilnærmet feilfri gjennomføring og seier, snaue halvminuttet foran Estland med Sverige sin andreoppstilling på bronseplass, er en perfekt avslutning på mesterskapet i Latvia.

Et mesterskap hvor Baklid får med seg 2 gullmedaljer – etter seier både på fredagens langdistanse og dagens sprintstafett:

- Jeg tar heller med meg 2 gull enn 5 bronse fra et mesterskap. Men når det er sagt var dagens gull en fin revansje etter gårsdagen, oppsummerer han.

I går ble Norge 1 – hvor Baklid var ankermann – disket etter manglende stempling på passeringsposten.

Nå er det historie, og det norske laget tar med seg dagens seier og selvtillit på ferden mot verdenscuprunden på hjemmebane på Beitostølen som innledes med mellomdistanse allerede på fredag.

Norge 2, med Henrik Fredriksen Aas og Idunn Strand, gikk i mål som 6. lag i dag, men det er bare ett lag per nasjon som regnes i EM.

Resultater:

Baklid, Ulvensoen