Åpen sprintsamling i Oslo: «Gøy og lærerikt!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 31. Jan 2023

Gode økter og fin stemning på helgens samling.

- Det var gøy og lærerikt, sier Sigrid Schmitt Gran.

Ungjenta fra Halden SK ser tilbake på helgens åpne sprintsamling i Oslo, hvor hun var en av de mer enn 150 deltakerne som fikk prøve seg i høy fart på kart i stor målestokk.

- På en slik sprintsamling er det en helt annen type terreng enn det jeg vanligvis møter. Det er mye mer krevende, og jeg må være mer «på» hele tiden, forteller Sigrid og beskriver da på mange måter forskjellen på «sprintterrenget» i hjembyen og hovedstaden.

- Men jeg satser like mye på sprint som skogsorientering, selv om det kanskje er bedre forutsetninger for skogsorientering i Halden, legger hun til.

Med det utgangspunktet var læringsviljen stor under helgens intense samling, og Sigrid fikk med seg noe lærdom:

- Grovorienteringen gikk bra, men jeg må bli flinkere til å legge merke til de små detaljene.

Hvilke økt var den beste?

- Intervalløkten var moro. Der var det fart, samtidig som vi hadde intens orientering. Men alle øktene var egentlig gode, sier fjorårets vinner av O-idol.

Jenta som skal gjøre sitt første år i juniorklassen denne sesongen, fikk også denne helgen mulighet til å kjenne litt på konkurransenervene under samlingens siste økt hvor det var tidtaking og prestisje:

- Fysisk gikk det bra, men det ergrer meg at jeg både bommet og tok noen dårlige veivalg.

Under en slik åpen samling var det i hvert fall nok av løpere å sammenlikne seg med:

- Jeg synes det er et bra initiativ med de åpne samlingene. Da får vi yngre får mulighet til å matche oss mot eliten. Det er også bra med mange deltakere.

- Både på denne samlingen og under vintersamlingen til Spania er det over 100 deltakere. Selvfølgelig kan det være krevende for trenerne å følge opp såpass mange løpere. Men det gir i hvert fall fin stemning løperne imellom og bra miljø på samlingen.

Fin stemning og bra miljø er gjerne en nøkkel for å holde på motivasjonen til utøverne, for Sigrid er det også noen andre mål som ligger der fremme i 2023:

- Jeg håper å kunne ta medaljer på junior-NM, sier hun på direkte spørsmål om sesongmålene – og fortsetter:

- I år blir det nok for tøft å komme med til Junior-VM, men jeg håper å komme med til EYOC (ungdoms-EM). For å klare det må jeg løpe skikkelig bra på uttaksløpene på Kongsberg.

På veien dit blir det vintersamling i Spania om et par uker, hvor hun delvis er med klubben – Halden SK – og delvis deltar på samlingen i regi av forbundet – som er premie etter den nevnte seieren i O-idol i fjor høst.

Så vil tiden vise hvor mange seire det blir på Sigrid i hennes første sesong som junior, men det var liten tvil om at helgens åpne samling i Oslo var en «vinner».