Verdenscupen i ski-o innledes i morgen: «Målet er ny sammenlagtseier!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 9. Jan 2023

Jørgen Baklid og resten av ski-o landslaget er offensiv ved inngangen til en ny sesong.

Over: Jørgen Baklid og resten av den norske ski-o landslaget er godt forberedt og klar for verdenscupstarten.

- Jeg var ikke helt på topp under den nasjonale åpningen av ski-o sesongen på Sjusjøen før jul, men etter en uke med trening i Davos nå føler jeg at kroppen spiller bra på lag, sier Jørgen Baklid.

- Tidligere har jeg også god erfaring med konkurranser i høyden vinterstid, så jeg håer det skal fungere greit i morgen.

Da starter alvoret i årets ski-o verdenscup med sprint, før det fortsetter med jaktstart og mellomdistanse de påfølgende dagene.

Og fjorårets sammenlagtvinner i verdenscupen – Baklid – er altså optimist, til tross for noen beskjedne plasseringer på Sjusjøen i den nasjonale ski-o åpningen.

- Det er alltid tett og krevende løypenett i Norge, og jeg hadde dårlig flyt. Jeg har heller aldri pleid å være helt i toppen under konkurransene før jul, så jeg har fortsatt troen på at jeg skal kunne kjempe om seier under konkurransene her i Østerrike den kommende uken.

- Mitt mål er å vinne verdenscupen sammenlagt også i år, og da er det ikke dumt med en god start. Selv om det er om en 2 – 3 ukers tid, under EM, det handler om medaljer. Men ski-o sesongen er ganske kort, så det skal være mulig å være på topp hele veien.

På topp i stor høyde, må en kunne si om verdenscupstarten. Som på grunn av snømangel i Ramsau er flyttet til Tauplitzalm.

- Det området er veldig velegnet og fint for skiorientering, sier landslagstrener Christian Hohl.

På lørdag tok han med seg landslagsløperne fra «precamp» destinasjonen Davos til Ramsau, hvor de kan se ut på et landskap omtrent uten snø.

Dermed blir det omtrent en times reise til snødekket og konkurranseområdet, hvor Baklid og resten av Norges beste med ski, staver og kartstativ går for suksess på direkten:

- Jeg går for seier hver dag, men vil være fornøyd om jeg er med og kjemper i toppen og har nivået til de beste. Unngår jeg mye feil, bør jeg være i kampen om pallplasser hver dag, sier Jørgen Baklid om sin egen inngang.

Da har fjorårsvinneren i verdenscupen sammenlagt lagt listen på samme nivå som i fjor, og sammen med resten av et godt forberedt landslag er det grunn til å tro på resultater fra første stavtak i årets verdenscupsesong.

Du kan følge konkurransene live: her

Hjemmesiden til arrangementet

Program: