Hvordan skal vi utvikle arrangementene våre for å få flere deltakere?

Postet av Norges Orienteringsforbund den 20. Jun 2024

Kom med innspill for utviklingen av o-idretten i Norge.

Norges Orienteringsforbund har «blåst liv» i Arrangementsutvalget, og setter nå fokus på arrangementene våre.  Alt fra de små og enkle nærløpene, via kretsløp og nasjonale løp, og til flaggskiparrangementene som O-festivalen og NM. For tiden rekrutterer vi en del kandidater til å bli med i arbeidet.

Hovedmålet er som strategien sier: Mer aktivitet!

Men arrangerer vi de riktige løpene på riktige dager? Og hva skal til for å øke engasjementet og interessen, spesielt i de yngre klassene?

Medlemstallene for Norsk Orientering ved utgangen av 2023 er akkurat klare. De viser at at det er samme antall medlemmer som tidligere, men i gruppen under 20 år er det en tilbakegang som vi må stoppe.

Vi vet at det ute i O-Norge er veldig mange dyktige og kreative sjeler med gode ideer. Vi ønsker derfor å invitere til en idemyldringsfase.

Samtidig er det viktig at en er bevisst kostnadsbildet og miljøavtrykket i de innovative ideer en «sitter på».

Har du ideer og tanker om hva vi kan gjøre for å få flere til å ønske å dra på o-løp oftere?

Hvordan få 12- og 16-åringen til å si til sine foreldre at neste uke drar vi på o-løp og ikke på hytta?

Hva engasjerer juniorer og seniorer?

Sosiale rammer, engasjerende konkurransekonsepter, tid og sted kan være noen stikkord, men oppgaven er i utgangspunktet helt åpen.

Har du en ide eller flere; beskriv dem og send på e-post til nof@orientering.no innen 10. august.