Kan Nydalens SK løpe inn til ny pallplass i damestafetten på 10mila?

Postet av Norges Orienteringsforbund den 2. Mai 2024

Spennende 10mila – med nattetapper også for damene – venter til helgen!

Over: Kvintetten som sikret Nydalens SK 3. plass under 10mila i fjor.

- Det er spennende med endring på oppsettet for 10mila. Med nattetapper kan det bli spredning, men samtidig er det gjerne lavere tempo på natten, slik at det kan være lettere å være med i en klynge, sier Anne Margrethe Hausken Nordberg.

Veteranen i Nydalens SK sitt damelag prater om det som venter til helgen i Nynäshamn. Det er fra samme arena som den svenske storstafetten var i 2018. Da løp Hausken Nordberg gravid – og det var dagetapper for samtlige damer. I år er det – for første gang i 10mila – nattetapper for damene. To av slaget innleder denne stafetten lørdag kveld. Deretter er det jaktstart med en lang etappe i dagslys søndag morgen:

- På den lange dagetappen ble det i 2018 skikkelig samling, hvor det var 19 lag som var sammen. Det blir spennende om det blir slik nå også.

Den gang var Nydalens SK utenfor topp 10, men de siste årene har klubben fra Oslo virkelig vært med og preget dameklassen i den svenske storstafetten – med seier for 2 år tilbake og 3. plass i fjor:

- De siste to årene har vi vært stabile med topp 5 plasseringer i både 10mila og Jukola, og nå føler vi på en måte at vi hører til der. Men hvor det blir innenfor dette intervallet i år blir spennende.

Like spennende er det kanskje ikke i kampen om den absolutte topplasseringen etter at IFK Göteborg vant dobbelt i fjor:

- IFK Göteborg har minst ett lag som blir vanskelig å slå, er Hausken Nordberg sitt ordvalg.

Satser dere på å bli beste norske lag?

- NTNUI er ganske jevn med oss. I tillegg har Halden SK et bra lag, så vi må absolutt prestere for å bli best av de norske lagene, vurderer Hausken Nordberg – uten helt å konkludere.

Men det som er helt sikkert er at Nydalens SK har «mistet» Alice Eid (tidligere Hugosson) fra fjorårets lag som ble nummer 3: Inn på laget er kommet Kaja Winsnes Nordhagen. Den norske verdenscupløperen har byttet fra Ås-NMBU Orientering til Nydalens SK før denne sesongen, og får tillit på førsteetappe for Nydalens SK under helgens 10mila.

Hausken Nordberg nevnte Halden SK som en verdig utfordrer i kampen om å bli beste norske lag. Klubben fra Østfold ble i fjor nummer 9:

- I fjor løp vi veldig bra, og vi lyktes med vår ambisjon om å bli blant de 10 beste. Men når det i år er en stafett med nattetapper, blir det helt annerledes. Likevel håper vi på en ny topp 10 plassering for vår del, selv om vi er fullstendig klar over at det ikke blir lett, sier Halden SK sin trener, Raul Ferra.

Hvordan ser du på det nye opplegget med nattetapper?

- Det blir en utfordring for alle, kommer det kjapt fra Ferra – før han fortsetter:

- Vi har mange jenter som løper nattorientering om vinteren, noe som er positivt. Men de er ikke så vant til å løpe nattorientering i konkurranse.

- Hvordan stafetten utvikler seg under nattetappene er også litt avhengig av løypeleggingen; med veldig krevende løyper på natten kan det bli stor spredning mellom lagene, men med mindre gaflinger – og kanskje litt lettere nattorientering – kan det bli tett mellom lagene etter de to innledende nattetappene.

- Uansett ser jeg det som positivt for oss med nattetapper. Jeg mener vi kan løpe bra der.

Ferra er også generelt positiv til det nye opplegget i damestafetten:

- Jeg ser frem til det, og tror det blir spennende.

Om en ser på Halden SK sitt lag som ble nummer 9 i under 10mila i fjor, er ikke Elena Roos med i år. Sveitseren som tok EM-medalje i fjor høst har lagt opp. Men Halden SK har siden i fjor fått inn Megan Carter Davies – som tok VM-gull i Danmark i 2022 – som en spennende nysignering. Den britiske toppløperen har imidlertid slitt med en vond hamstring gjennom vinteren og det er usikkert hvor mye ansvar og hvor lang etappe hun kan løpe til helgen.

NTNUI – som i fjor lenge var med i toppkampen – før de endte som nummer 15, har dessverre fått skadeforfall fra landslagsløper Oda Scheele før årets 10mila.

Likevel bør studentene fra Trondheim kunne reise til Sverige med berettigede ambisjoner:

- Med unntak av skaden til Oda (Scheele) - som er kjedelig- står det bra til med vårt lag, rapporterer Ane Dyrkorn.
 Hvilke forventninger har dere?

- Jeg tror det nye opplegget – med nattetapper – kan passe oss bra, selv om en aldri har noen garanti for å lykkes. Men det er mye mørkt i Trondheim, så alle jentene terner en del natt i løpet av vinteren. Med mange nye løpere på laget og nytt opplegg, blir det spennende, sier Dyrkorn.

De grønn-gul-svarte har ikke målet helt «hugget i stein» skal vi tro sisteetappeløper Dyrkorn:

- Vi sikter ikke på nye spesifikt resultatmål. Målet er å gjøre en stafett der alle løper gode stafettetapper, sier hun på direkte spørsmål – og legger til:

- Men vi gleder oss veldig. 10mila er alltid et av sesongens høydepunkt, og hos oss er det mange som er «giret» på det nye oppsettet i damestafetten med flere løpere på laget og nattetapper.

For å terpe både natt- og dagorientering dro NTNUI til Sverige allerede på tirsdag.

Ønsker du å følge spenningen gjennom 10miladøgnet følger du linken til web-TV sendingen nedenfor.

Informasjon om hvordan du kan følge web-TV sendingen finner du: her