Fartsfylt KM Sprint i Rogaland!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 28. Apr 2024

Over: To blide lagkamerater i mål på stafetten, Finlay Duncan (t.h) og Magnus Sæterås fra Sandnes IL. De kom inn til første- og andreplass på stafetten i D/H11-14 i konkurranse med 11 lag. Med seg på lagene hadde de Sindre Wathne og Trym Undheim.

Under: Ivrige ungdommer raser ut på første etappe i Sprintstafetten.

Det gikk virkelig unna da Sandes idrettslag arrangerte KM sprint og sprintstafett på nytt kart langs Gandsfjorden. Med eventortider pr. km på 3,56 for Jone Valdal og 4,47 for Anna Taksdal, ble de begge suverene kretsmestre i hovedklassene i det individuelle løpet. Begge løp også inn til seier i stafettene noen timer senere.

Løperne fikk servert et relativt flatt men krevende sprintterreng. Mange trange smug i et tett boligstrøk med innslag av veivalg der jernbanen måtte krysses, gikk det i krøll for mange av de 130 deltakerne. Jone Valdal (Sandnes IL) og Anna Taksdal (Ganddal IL) mestret utfordringene. De tok suverene seire med to minutts margin, foran de spreke veteranene Jon Duncan og Aud Hognestad Taksdal. Både Jone og Anna er i rute før årets første NM og NC i Bodø om snaue to uker. Begge har gjennomført en meget god treningsvinter og er klare for å kjempe om NM-medaljer og representasjonsoppdrag som kommer.

Målestokk 1:3000 for veteranene

Det var ikke bare det gode kartet og de kjekke løypene det ble satt pris på. Arrangøren hadde tilrettelagt slik at de eldre løperne fikk kartet i målestokk 1:3000 og dermed lettere kunne se de trange passasjene. Det var en stor suksess som mange i aldersgruppen håper kan gjenta seg.

Løypelegger NM Sprint i 2026

Jon Myklebost fra arrangørklubben har gjort en formidabel innsats til dette arrangementet. Han forteller at han lenge har sett på dette som et spennende område som ikke er brukt før. Han forteller at synfaring og tegning av kartet har gjort han oppdatert i forhold til kartnorm i sprint. Selv om dette «kun» var et KM, så er logistikken rundt å arrangere to løp samme dag med flytting av poster lik. For meg var dette gode forberedelser til jeg skal være løypelegger på NM om to år.

Vi som løp vet at det blir utfordringer for de som kommer til Sandnes i 2026.

Verdt å merke seg er at en i Sandnes er såpass «fremme i skoene» at en har QR kode til livelox, resultater og liveresultater på kartene.

Kart med løyper:

KM Sprint 2024.1_1.pdf

KM Sprint 2024.1_2.pdf

KM Sprint Stafett.Barn.H_D11-14.1.2.pdf

Under: Jone Valdal (t.v), inn til sin andre seier på samme dag i sprintstafetten, sammen med Oliver Duncan som også tok sin andre seier etter å ha vunnet en tøff H15-16 klasse tidligere på dagen.

Under: Anna Taksdal (t.h) viste strålende sprintform med dobbeltseier. Like imponerende er det at Aud Hognestad Taksdal kom hjem med et sølv og et gull denne lørdagen.

Under: Seierspallen i damestafetten f.v. June Mydland Helland, Jane Mydland Helland (EOK), Aud Hognestad Taksdal, Anna Taksdal (GIL), Nina Aksland og Ragnhild Richter (SI).

Under: Stavangerkammeratene i hyggelig passiar etter stafetten. F.V; Jan-Rune Larsen Basso, Svein Magnus Halsne og Leif Kjetil Hinna Gausel. Førstelaget med Harald Kalager og Svein Magnus Halsne fikk en fin 5. plass av 19 lag i stafetten.