Landslagssamling på Tenerife: Bra trening i fine temperaturer!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 12. Jan 2024

God start start på det nye året for våre landslagsløpere.

Over og under: Tobias Alstad – og resten av det norske landslaget – har hatt gode treningsdager på Tenerife.

- Det har vært veldig bra, sier Tobias Alstad.

Unggutten ser tilbake på 10 dager med landslaget på treningssamling på Tenerife.

- Fint overnattingssted, gode kart, bra økter og gode muligheter til restitusjon, fortsetter karen som er på vei inn mot sin andre sesong i seniorklassen.

Den første som landslagsmann:

- Om jeg skal sammenlikne med hvordan jeg lå an i fjor på denne tiden, så er det mye bedre nå, sier han på utfordringen om å tenke ett år tilbake i tid.

- Da hadde jeg akkurat begynt å løpe igjen etter et tretthetsbrudd , mens nå har jeg løpt hele høsten, fortsetter Frol-løperen.

Og i matching mot landslagskollegaer i 25 varmegrader de siste dagene har han også stått seg bra:

- Jeg var med på oppstartsamling i fjor høst også - i tillegg til denne samlingen, og det fungerer bra. Både sportslig og sosialt.

Trønderen ønsker helst å prate i form av prestasjoner i løypa - og der er målbildet klart:

- Slik sesongen i år er lagt opp blir det sprintfokus i vår, med mål om verdenscup - og kanskje VM, før det blir fokus på skogsorientering til høsten.

- Da er det EM og NM på hjemmebane som er de store målene.

Store mål, og på veien dit er det en klar plan:

- Nå blir det et par uker hjemme i Trondheim, før jeg skal på en samling til Madrid. Deretter blir det samling med klubben i Tsjekkia i påsken, med reise direkte til en ny samling med landslaget i EM-relevant terreng i Ungarn.

Med et slikt samlingsopplegg kan en tåle om det blir noen løpesteg på snøføre hjemme i Trondheim «mellom slagene»:

- Jeg er ganske avslappet og tålmodig. Ennå er det lenge til sesongstart.

Et uomtvistelig faktum, men det er nok hevet over enhver tvil at både Tobias og resten av gjengen på landslaget ser frem mot «nylonføre» og konkurransesesongen etter perfekte forhold og gode treningsdager på Tenerife!

Se noen av øktene på Tenerife i Livelox: her