Åpen landslagssamling i Kristiansand: «Løperne har godt av å trene i denne type terreng!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 21. Mar 2023

Krevende kystterreng på Sørlandet venter de kommende dagene.

Over: Ingrid Lundanes er en av løperne som skal terpe o-teknikk på samlingen i Kristiansand denne uken.

- Vi er fornøyde med at det er såpass bra med påmeldte til de åpne samlingene. Som under tilsvarende samling i Larvik i fjor vår har vi en fin blanding av løpere på landslag og løpere utenfor landslag, sier landslagstrener Damien Renard.

Han prater om den åpne landslagssamlingen i Kristiansand – som innledes i dag.

- Akkurat denne samlingen er litt inneklemt mellom mye annet, så vi skjønner at det ikke passer for alle, men det er under denne type samlinger vi ønsker at løpere utenfor landslaget skal delta.

Til sammen er det 30-tallet ambisiøse o-løpere som skal jakte poster 2 økter om dagen frem til søndag, og dette i området rundt Kristiansand.

Noe som er helt bevisst valgt fra landslagsledelsen:

- Det er to grunner til at vi har lagt samlingen til Kristiansand; først at det er der vi finner det terrenget som er mest relevant for VM-mellomdistanse og VM-stafett om vi holder oss innenlands i Norge. Og VM er hovedmålet for landslaget.

- I tillegg er terrenget i og rundt Kristiansand noe som mange av løperne ikke er veldig familiær med.

- Krevende mellomdistanseterreng er også det vi – som nasjon – takler dårligst, og vi ønsker å bli bedre på dette fremover.

For å ta noen steg på denne veien har altså landslagstrenerne Anders Nordberg og Damien Renard lagt til rette for doble økter frem til KOK 2-dagers i helgen.

Begge de nevnte landslagstrenerne har bakgrunn som løpere i drakten til Kristiansand OK, og er dermed godt kjent med de krevende kystterrengene i Randesund og Høvåg – noe som borger for kvalitet på det som serveres:

- Selv om vi begge har løpt for Kristiansand OK, har vi fått gode innspill fra de lokale både i forhold til kartkvalitet og terrengvalg. Det er alltid både nyttig og bra.

Godt er det også å se at snøen som kom i forrige uke etter hvert har forsvunnet:

- Vi måtte «vrake» en NM-relevant økt litt lengre inn i landet på grunn av snø og is i terrenget, men det ser ut til at det blir barmark på øktene ved kysten.

Da kan en også «trøkke til» når sjansen byr seg:

- Vi har en mellomdistanse på onsdag og en o-intervall torsdag hvor det bli mulighet til å løpe fort. I tillegg til konkurransene som kommer til helgen.

KOK 2-dagers er på terminlisten – som konkurranser – og avslutter samlingen, men i rettferdighetens navn må en kunne si at det virkelige alvoret er en måned unna – når det venter uttaksløp i Østfold:

- Jeg vil si at landslagsløperne er i rute, er ordvalget til Renard på direkte spørsmål om ståa i landslagstroppen.

- Vi har gode signaler fra de fleste på at det har vært en vinter med bra trening. For noen bedre enn noensinne. I tillegg til at det generelt har vært lite skader.

- Selv om det blir en tidlig sesongstart med verdenscup i Norge, skal vi være klar når vi kommer dit.

Først er det uansett en snau uke med intensiv orientering i Kristiansand:

- Det blir veldig bra. Kristiansand har fantastisk o-terreng, som gjerne er litt undervurdert i norsk sammenheng. Mange kommer til å ha godt utbytte av denne samlingen.