Landslagssamling i Italia: «Mye og god trening både fysisk og o-teknisk»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 4. Mar 2023

Høy kvalitet på o-teknikken for landslagsløperne de kommende dagene.

- Etter en måned hvor løperne har vært med sine klubber, blir det nå igjen en samling hvor vi får trent bra både o-teknisk og fysisk, samtidig som vi jobber sammen som lag, sier landslagssjef Janne Salmi foran landslagssamlingen i Italia denne uken.

Forrige landslagssamling var på Tenerife i starten av januar, og siden den tid har brorparten av landslagsløperne benyttet februar til ytterligere samlingsaktivitet – gjerne i Spania og Portugal sammen med sine respektive klubber – med o-teknisk fokus.

Høy kvalitet på o-teknikken er også i høysetet under dagene landslaget er i Italia:

- Når vi er samlet, er det naturlig å benytte muligheten til både mye og god o-teknisk trening – hvor løperne får matchet seg mot hverandre.

- Det blir både i form av «tidstreninger» og ulike stafett-varianter, samt også noen økter med momentorientering – for å utfordre løperne litt ekstra teknisk også på rolige økter.

- I tillegg til skogsøktene blir det 4 sprintøkter i spennende byer i Sør-Italia. Dette er gode økter å ha «i banken» med tanke på sprint-EM i Italia til høsten, selv om dette mesterskapet går i Nord-Italia.

Store deler av øktene – med unntak av de nevnte sprintøktene – vil gå i Foresta Umbra, hvor det var veteran-VM i fjor sommer:

- Dette terrenget er utfordrende og variert. I tillegg kan vi få trent mange gode økter med bra kvalitet, uten at det blir «gjenbruk» av områder.

Det er heller ikke noe tilfeldig valg med tanke på det som venter under sesongens hovedmål, VM i Sveits:

- Spesielt med tanke på mellomdistansen under VM i Sveits er terrenget i Foresta Umbra til dels relevant. Det handler om å få holde kontroll på teknikken selv om det er veldig detaljert og du får følelsen av at terrenget «kaster» deg litt ut av rytmen.

- Det er utfordrende, men samtidig en veldig artig type orientering.

Nå skal altså landslagsløperne ha det «artig» i Italia en drøy uke, før de igjen reiser hjem til trening på hjemmebane.

Men det er ikke lenge til det igjen blir «ut på tur» med landslaget.

21. – 26. mars venter ny samling i Kristiansand. Denne samlingen er åpen for alle som ønsker å delta på økter av høy kvalitet i og rundt Sørlandets hovedstad.

Påmeldingsfristen til denne åpne samlingen er 5. mars, og du kan melde deg på: her

Deretter er det sprintsamling i Italia – i forbindelse med MOC – i månedsskiftet mars – april.

Med andre ord mye å glede seg til i nærmeste fremtid, men først av alt handler det om mange økter av god kvalitet i Italia den neste drøye uken.