Jentene med stafettsølv på junior-VM i ski-o!

Postet av Norges Orienteringsforbund den 4. Feb 2023

«Alle har gått gode etapper!»

Over: De tre lagene som stakk av med medaljene på dagens junior-VM stafett for damer.

- Vi visste på forhånd at vi kunne kjempe om medalje, og er godt fornøyd med sølv, sier Birgit Dorthea Kleppa Madslien etter dagens stafett under junior-VM i skiorientering i Madona i Latvia.

- Alle har gått gode etapper, og da må vi være fornøyde med sølv i dag, fortsetter hun.

Selv hadde jenta fra Lillehammer OK andre etappe på det norske laget som var med i teten hele veien under dagens stafett.

Ingeborg Roll Mosland var først inne etter førsteetappe, deretter fulgte Birgit Dorthea Kleppa Madslien opp med en god andreetappe, slik at sisteetappeløper, Kristin Melby Jacobsen gikk ut i ledelse da det skulle avgjøres.

Sølvmedaljevinneren fra den innledende sprinten hadde 20-tallet sekunder til gode på Finland fra start, men i mål var Finland først – med snaue minuttet ned til Norge – og Melby Jacobsen:

- Det er litt bittert at det ikke ble gull når vi var så nær, innrømmer den norske ankerkvinnen.

- Men jeg er fornøyd med at jeg går en mye bedre stafettetappe i år enn hva jeg gjorde på junior-VM i fjor.

Sølv på junior-VM er absolutt verdt å juble for, spesielt for andreetappeløper Kleppa Madslien – som sto medaljeløs før stafetten – var dette en fin avslutning:

-Det var gøy å avslutte mesterskapet med medalje etter to 6. plasser og en 5. plass individuelt.

Både Ingeborg Roll Mosland og Kristin Melby Jacobsen tok individuelle medaljer tidligere i mesterskapet.

Bronsen i dagens stafett gikk til Sveits, da det er bare det beste laget fra hver nasjon som regnes i mesterskapet.

Hos juniorgutta var det – dessverre – ingen av de norske lagene som fikk tellende resultat. Begge lagene ble disket. Førstelaget hadde ikke vært på alle postene, mens andrelaget tok med seg feil kart ut på en av etappene.

I denne klassen var det Finland som vant stafetten foran Sveits og Sverige under junior-VMs siste øvelse.

Resultater:

Damer junior: