EM i ski-o innledes i morgen: «Vi bør kjempe om medaljer hver dag!»

Postet av Norges Orienteringsforbund den 31. Jan 2023

Norge med høye mål ved inngangen til vinterens ski-o høydepunkt.

Over: Bjørnar Kvåle leder verdenscupen sammenlagt ved inngangen til denne ukes EM i Latvia.

- Vi var veldig godt forberedt til den første verdenscuprunden i Østerrike, med høydesamling i Davos i forkant. Under EM den kommende uken blir det nok tøffere konkurranse, sier landslagstrener i skiorientering Christian Hohl.

De gode forberedelsene han henviser til, og prestasjonene under første verdenscuprunde, gjør at de fire første plassene i verdenscupen sammenlagt på herresiden tilhører nordmenn.

Bjørnar Kvåle, Jørgen Baklid, Henrik Fredriksen Aas og Isak Jonsson er kvartetten som har vært best så langt, og topper den sammenlagte verdenscupen.

Uten at landslagstreneren tar noe for gitt ved inngangen til denne ukes EM i Madona i Latvia:

- Som sagt; det blir nok et lite hakk tøffere under EM, men jeg tror fortsatt at vi har flere som skal være med å kjempe om medalje hver dag.

Hos damene er det Anna Ulvensøen – som er 3. best så lagt i verdenscupen sammenlagt – som er det største norske håpet. Dessverre er det her et kjedelig sykdomsforfall fra Jenny Baklid ved inngangen til mesterskapet:

- Anna (Ulvensøen) er nok den som kan kjempe om pallplasser hos damene. Ellers håper jeg at de andre på laget tar steg, både i forhold til det de gjorde i fjor og i forhold til prestasjonene deres i Østerrike. Da er de fort topp 10, kommenterer landslagstreneren.

Hva er det norske målet under EM?

- Vi har egentlig ikke satt noe slikt spesifikt mål for laget. Men om Jørgen Baklid går reint, er han best. Om han ikke dummer seg ut, eller har en dårlig dag, er han den største favoritten, sier Hohl og legger til:

- Han skal kjempe om gullet hver dag, men det er ikke lett å gå helt til topps.

Om en ser tilbake på historien, var Hans Jørgen Kvåle en dominant – og fikk med seg 5 medaljer på 5 øvelser – forrige gang det var EM i skiorientering i Madona – tilbake i 2013.

Med de ferdighetene Jørgen Baklid viser med ski, staver og kartstativ om dagen, skal en ikke se bort i fra at han kan gjenskape noe slikt:

- Jeg tror han kan ha mulighet til det, sier landslagstreneren bekreftende – før han legger til:

- Men Isak Jonsson, Henrik Fredriksen Aas og Bjørnar Kvåle vil nok også være med å kjempe i toppen. De er såpass gode om dagen.

Når en ser på terminliste og konkurranseprogram i skiorientering denne vinteren er det nettopp nå det gjelder å være god og i form, for hele verdenscupen avgjøres de kommende snaue to ukene, med først EM i Latvia før verdenscupen avsluttes med 3 konkurranser på Beitostølen fra 10. – 12. februar:

- En del av løperne var litt sliten etter Ski-o-Tour, men siden den tid har de trent fornuftig – og nå skal de være på topp.

Da får vi håpe at både de norske seniorene og de norske juniorene – som går junior-VM parallelt med senior-EM – får betalt for den gode formen med gode prestasjoner fra tirsdag til søndag.

Program EM skiorientering:

Styrk Hundseid Kamsvåg, Konnerud IL
 Vegard Gulbrandsen, NTNUI
 Øyvind Wiggen, NTNUI

Norges lag til junior-VM:

Damer:
 Birgit D K Madslien, Lillehamer OK